Етапи  та  методи  роботи  з  казкою
на  уроці  англійської мови.

Ефективність  використання  казки  при  навчанні
англійській  мові  залежить  від  організації
структури  заняття,  від  того  наскільки  погоджені
навчальні  можливості  казки  з  конкретними
завданнями  процесу  навчання.  В  організації
заняття з казкою можна виділити чотири етапи:
•  підготовчий -  етап,  під  час  якого  усуваються  можливі  мовні  й
лінгвокраїнознавчі труднощі;
•  сприйняття  первинної  інформації -  етап  першого  читання  казки,  що
сприяє  розвитку вміння сприйняття необхідної інформації;
•  контроль над розумінням основної сюжетної лінії;
•  розвиток мовних навичок й вмінь усного мовлення.
Перед четвертим етапом рекомендується повторне прочитання казки.
Позитивні  моменти  використання  казки  під  час  вивчення  англійської
мови.
Казка  надає  можливість  розуміння  суті  реальних  речей  і  процесів  й  у
цікавому й наочному виді доносить цю інформацію до учнів.
У  діалогах  казкових  героїв  забезпечується  потрібна  повторюваність  мовного матеріалу.
Серед безсумнівних достоїнств казок хотілося б виділити:
•  автентичність;
•  інформаційну насиченість;
•  часте використання мовних засобів;
•  емоційний вплив на учнів.
Приклад можливої структури уроку з використанням казки
Нижче  наводиться  приклад  того,  як  правильно  організувати  урок  англійської
мови з використанням казки.
Етапи уроку:
•  Попередня  робота,  у  яку  також  включений  лінгвокраїнознавчий
коментар.  Наприклад,  перед  читанням  казки “Книга  джунглів”  учням
наводиться коротка бібліографічна інформація про Р.Кіплінга;
•  Читання казки;
•  Опитування учнів з метою визначення розуміння сюжету;
•  Активізація  мовного  матеріалу  за  допомогою  вправ  і  завдань
(прикладом  може  служити  рольова  гра,  у  якій  між  учнями
розподіляються  ролі  й  вони  повинні  в  точності  повторити  діалоги
героїв казки);
•  Переказ сюжету казки в усній або письмовій формі.
Вправи  після  прочитання  призначені  не  тільки  для  закріплення,  але  й
для  розширення  матеріалу.  Для  організації  рольової  гри  потрібно
максимально повне розуміння змісту казки.
Підготовча  робота  є  першим етапом  на шляху  вмотивування  молодших
школярів  до  роботи  над  тематичним  блоком  і казковим  твором  зокрема,
впродовж  якого  створюється  атмосфера  зацікавлення  всіх  дітей  у
групі/класі.  Так,  засобом  її  створення  може  бути  використання  головного
персонажа  поява  якого  на  уроці  одразу  налаштовує  дітей  на  те,   що  на уроці  звучатиме(або  буде  прочитаний) казковий твір.
Серед функцій першого етапу слід виділити:
- організаційну(учні  організуються  до  роботи);
-  актуалізаційну  (повторюється  навчальний  мовний —  лексичний,
граматичний  матеріал,  а  також  подається  лексика  з  національно  -
культурним  компонентом);
-  мотиваційну  (в  учнів  з'являється  мотив  до  слухання/читання тексту);
- стимуляційну(стимулююється  пізнавальна  активність учнів).
Обираючи  спосіб  презентації  казки  (аудіювання  або  читання),
необхідно  пам'ятати  про  особливі  вимоги  до  кожного  з  цих  видів
мовленнєвої  діяльності.   У  разі  аудіювання  потрібно  забезпечити  учнів
необхідною  кількістю  наочності  і  ретельно  стежити  за  темпом  мовлення та  реакцією  учнів  на  почуте.
Мовлення  вчителя  має  бути  достатньо  чітке,  правильно  оформлене
інтонаційно,  з  достатньою  для  розуміння  тексту  дітьми  певного  класу
кількістю  пауз.  У  разі  читання  потрібно забезпечити дітей текстами.
Серед  функцій  другого  етапу  можна  назвати  інформаційну  та
активуючу (надається  нова  інформація,  активізуються  мисленнєві процеси учнів,  увага).  Необхідно  зазначити,  що  завданням  учителя  після  читання/  аудіювання  учнями  казки  є  не  лише  з'ясувати,  як  діти  зрозуміли  текст,   чи сподобався  він  їм,   але  й  забезпечити  усвідомлення  соціокультурних відомостей,  що  містяться  у  казці.  Після  читання/  аудіювання  казкового твору  пропонується  виокремити  соціокультурні  моменти  казки  і включити  їх  до  продуктивної мовленнєвої діяльності учнів на уроці.
Методистами  було  розроблено  комплексу  вправ,  розрахований  на
поетапну  роботу  з  казковим  текстом.   Відомо,  що  за  критерієм
спрямованості  вправи  на  прийом  або  видачу  інформації  визначають
рецептивні,   репродуктивні,   продуктивні  вправи,   а  за  критерієм
комунікативності  визначають  комунікативні,  умовно-комунікативні  та  не
комунікативні вправи.
Отже  у  запропонованому  комплексі  на  різних  етапах  опрацювання
казкового  твору  використовуються  відповідні  їм  вправи.   Так,   на
підготовчому  етапі  виконуються  рецептивні  та  рецептивно-репродуктивнї як  не  комунікативні,  так  і  умовно-комунікативні  вправи,  що  спрямовані  на повторення засвоєного і на  ознайомлення  з  новим  мовним  матеріалом.
Під  час  читання/аудіювання  казкового  твору  виконуються
рецептивні  комунікативні  у  слуханні/читанні  та  вправи,   спрямовані  на
контроль  розуміння  учнями  змісту  казки.
На  останньому  етапі  домінують  умовно  -   комунікативні  вправи
репродуктивного  та  продуктивного  характеру,  метою  яких  є  включення
соціокультурних  відомостей  до  продуктивної  мовленнєвої діяльності.